Maatregelen voor doelgroepen: Naast de algemene maatregelen richt een ander deel van de maatregelen zich tot bepaalde doelgroepen. Dit kan zowel een specifieke groep werkgevers zijn, als een specifieke groep werknemers (of werkzoekenden).
Internationaal
Europese richtlijnen Gelijke behandeling in arbeid en beroep: De richtlijn stelt een algemeen kader in om een gelijke behandeling van personen in de Europese Unie (EU) op de werkplek te garanderen, ongeacht de godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele geaardheid van die personen.
Tools & Documents
Tools
Leeftijdscan: De leeftijdsscan helpt HR-medewerkers om een duidelijk beeld te vormen van de samenstelling van de diverse leeftijdsgroepen en mogelijke knelpunten rond ouder worden in de organisatie.
Generatiebril: Elke generatie kijkt anders. Opvoeding, tijdsgeest en vroegere ervaringen kleuren de bril van waaruit we naar werken kijken. Wanneer teams en organisaties de generatiebril opzetten, openen zich mogelijkheden tot dialoog, respect en samenwerking tussen alle generaties.
Handige tools: mediarte.be geeft enkele handige tools mee om werk te maken van duurzame loopbanen.
Documenten
E-gids: Healthy workplaces for all ages: een praktisch instrument om werkgevers en werknemers te helpen bij het beheren van veiligheid en gezondheid op het werk in de context van een vergrijzende beroepsbevolking.
Hoe zorg je ervoor dat je een duurzame loopbaan uitbouwt in een sector waarin veelal projectmatig wordt gewerkt? Of hoe begeleid je medewerkers hierin?
mediarte.be vroeg het op de set van Salamander aan Lou Berghmans, DOP die al lange tijd meedraait, en Tom Herrijgers, CEO bij communicatiebureau Marbles.
Oproep 'Are you experienced?' - Prijsvraag thinksafe.be from mediarte on Vimeo.
Wie heeft de meeste audiovisuele ervaring waarvan nieuwkomers nog veel kunnen leren? Draai jij al een eeuwigheid mee in de media of ken je iemand die volgens jou het AV-erfgoed in eigen persoon belichaamt?
Het Audiovisueel Erfgoed van Vlaanderen - 2016 from mediarte on Vimeo.
Enkele studenten gingen op zoek naar hét Audiovisueel Erfgoed van Vlaanderen. En ze hebben hem gevonden. Kaatje, Manouche en Lisa gingen bij hem op bezoek.
Links
Tijdelijke contracten: Contracten, verloning, sociale bijdragen, thema’s die mijlenver lijken te staan van de gevraagde competenties die nodig zijn voor het uitbouwen van een loopbaan in de AV-sector. En toch...
Projectmatig werken: In de media wordt veelal projectmatig gewerkt waardoor je meestal genoeg variatie ervaart in je werk. Toch houdt het racen van de ene naar de andere productie ook risico’s in.
Mobiliteit vs jobonzekerheid: Waar de term ‘loopbaan’ voorheen iets vertelde over je werk op langere termijn, impliceerde ‘carrière’ dan weer een voortdurende groei doorheen die loopbaan. ‘Een job voor het leven’ wordt tegenwoordig echter eerder uitzondering.
Flexibiliteit: Een job in de media vraagt de nodige flexibiliteit en dat wil zeggen dat je voortdurend je houding en opvattingen vrijwillig aanpast aan veranderde werkomstandigheden.
Loopbaanbegeleiding & outplacement: Hoewel er gelijkenissen zijn, houden loopbaanbegeleiding en outplacement niet helemaal hetzelfde in. Het zijn beiden vormen van begeleiding maar bij outplacement wordt deze door de werkgever aangeboden na je ontslag om te helpen bij de zoektocht naar nieuw werk. Loopbaanbegeleiding start je op eigen initiatief wanneer je wel werk hebt maar met vragen rond je loopbaan zit.
Werk in beweging: Soms ben je niet louter toe aan wat meer (of minder) afwisseling op je werk, maar aan een heuse carrièreswitch.
Levenslang leren: In een snel veranderende samenleving en al helemaal in de audiovisuele sector die een razendsnelle technologische ontwikkeling kent, is levenslang leren onontbeerlijk voor de inzetbaarheid van medewerkers.
Actieve jobs: Het idee van ‘actieve jobs’ werd ontleend aan het Job Demand-Control model (JDC) van de Amerikaanse socioloog Robert Karasek dat een verband aantoont tussen taakeisen en regelmogelijkheden enerzijds en de mate van welbevinden op het werk anderzijds.
Talent & diversiteit: Nog te vaak bestaat een beleid uit het halen van bepaalde streefcijfers die moeten aantonen dat er wel degelijk sprake is van diversiteit.
Competentiebeleid: Wil je als organisatie een competentiebeleid invoeren maar weet je niet hoe je dit concreet moet aanpakken? Volg dan deze 6 stappen.
Duurzame loopbanen en jongeren: Ten onrechte wordt vaak verondersteld dat streven naar duurbare inzetbaarheid hetzelfde betekent als ouderenbeleid. Niets is echter minder waar.
Om toegang te krijgen tot de sub-campagnes, zie www.thinksafe.be platform via desktop of tablet.